V golfové komunitě neexistuje člověk, který by neslyšel o značce Mizuno nebo nepoužíval její výrobky – boty nebo hole. Vždyť se jedná o značku s více než 100letou zkušeností na trhu, která je doporučována profesionálním i začínajícím sportovcům mimo jiné i díky své vysoké kvalitě, a to za relativně málo peněz. Čím se však tato značka odlišuje od ostatních? Jaká je přesně její historie? A co má společného s kluzáky?
Stručný obsah – neboli co v článku najdete:
Historie značky Mizuno Golf – kdo a kdy ji založil?
Abychom plně pochopili genezi značky a zjistili, kdy byla společnost Mizuno Golf založena, musíme se vrátit do Kjóta, kde tehdy osmnáctiletý zaměstnanec obchodu s kimony Rihachi Mizuno zhlédl svůj první baseballový zápas v životě a okamžitě se do tohoto sportu zamiloval. Proto v roce 1906 v japonské Ósace založil spolu se svým mladším bratrem Rizem obchod Mizuno Brothers Ltd. (nyní Mizuno Corporation), kde společně prodávali baseballové vybavení dovážené ze zahraničí.

Jak se společnost rozrůstala, přestěhovala v roce 1910 své sídlo do Umeda Shinmichi v Ósace a přejmenovala svůj obchod na Mizuno Shop. Bratři chtěli zlepšit kvalitu prodávaných výrobků, a proto začali v roce 1913 vyrábět vlastní baseballové vybavení, které navrhl Rihachi. Postupem času se rodinný podnik začal zajímat i o další sporty. V roce 1928 začala značka Mizuno vyrábět první atletickou obuv s dlouhými kolíky, které se používaly jako hroty, a nakonec v roce 1933 vytvořila své první golfové vybavení – hole Star line.
První baseballové vybavení vyrobené a prodávané bratry Mizuno


První golfové hole Mizuno
Model Star Line byl prvním kovaným železem a jeho kvalita a výrobní postupy jsou dědictvím značky Mizuno, které se ve výrobě používá dodnes. Model Star Line je symbolickým začátkem historie značky Mizuno Golf, která nyní vyrábí nejen hole, ale také golfové míčky nebo obuv. Jak vše pokračovalo?
Zajímavá skutečnost. V roce 1936, u příležitosti 30. výročí svého založení, začala společnost Mizuno vyrábět kluzáky, první zkušební let se uskutečnil nad horou Fudži a v roce 1940 jejich model “Type 301 Soarer” stanovil nový japonský výškový rekord a rekord v délce letu.
V roce 1965 otevřela značka jednu z největších továren na světě ve městě Yoro, kde vyrábí golfové vybavení dodnes, a v roce 1968 začala prodávat novou, vysoce kvalitní řadu holí Mizuno s názvem “Grand Monarch” – v roce 1977 se stala vstupenkou značky do americké golfové síně slávy, což je jeden z největších golfových úspěchů. Největší rozkvět a etablování japonské golfové společnosti jako výrobce špičkového vybavení přišel v 70. letech 20. století, kdy došlo ke dvěma důležitým událostem.
- Společnost Mizuno začala vyvážet golfové hole do Evropy.
- V roce 1974 značka uvedla na trh ikonické železo s názvem All Star, které mělo na svou dobu unikátní design hlavy, ale také wolframový sinker

Je třeba připomenout, že v té době se železa vyráběla v jedné formě a po vyjmutí se musela ručně brousit, což vedlo k nerovnoměrným holím a profesionální hráči si často museli objednat několik sad, aby si vybrali hole, které jim budou vyhovovat. Naproti tomu značka Mizuno používala jinou metodu, která využívala dvě formy, díky čemuž byly výsledky přesnější a nevyžadovaly příliš ruční broušení – to se projevilo v lepších a kontrolovanějších výsledcích pro golfisty.
V následujících letech se společnost Mizuno neustále rozvíjela, otevírala další továrny, přidávala do svého portfolia příslušenství a vybavení pro další sporty, vstoupila na japonskou burzu, organizovala nebo spolupořádala sportovní turnaje a vstupovala na další trhy, což upevnilo pozici značky po celém světě. Mezi nejvýznamnější pro golfovou historii značky Mizuno patří např:
- Hole Vanguard – vydané v roce 1982 s hlavami vyrobenými z uhlíkových vláken (karbonu) – byly první značkou na světě, která takový krok učinila. Následně začalo tento materiál při vývoji svých golfových holí používat mnoho značek, například TaylorMade v roce 2021 se svými karbonovými dřevy Stealth;
- Zahájení výroby golfového vybavení v Evropě – rok 1986;
- Mizuno Pro Ti-110 a Mizuno Pro Ti-120 – na počátku 90. let 20. století jako první na světě vytvořili řadu golfových holí s titanovou hlavou.
- Železa Notus – byly uvedeny na trh v roce 1992 a díky novému výrobnímu plánu a také chytré marketingové strategii se staly pro japonskou golfovou společnost obrovským úspěchem. Značka Mizuno nechtěla platit profesionálním hráčům za používání svého vybavení jako jiné společnosti. Jejím cílem bylo zdokonalit svou technologii tak, aby si hráči sami vybrali Mizuno, což se jim podařilo, protože jejich železa byla nejoblíbenější volbou na americké PGA a turnajích v Evropě.
Úspěchy a historie společnosti Mizuno se však netýkají pouze golfových holí, ale také vysoce výkonné golfové obuvi, která se opakovaně osvědčila na sportovních akcích. Čeho v této oblasti dosáhli?
Boty Mizuno – první volba nejen mezi golfisty
Důležitým rokem pro rozvoj značky Mizuno jako výrobce špičkové sportovní obuvi, nejen golfového vybavení, byl rok 1972, kdy uvedla na trh řadu “M-Line”. Jejím cílem bylo stát se univerzální obuví, kterou by si oblíbili jak sportovci, tak laici, kteří by ji chtěli používat denně – tohoto cíle bylo dosaženo, protože se stala prodejním hitem po celém světě. Historie společnosti Mizuno vedla k velkému vývoji, který jí umožnil vstoupit na nové trhy a do dalších sportů, jako je fotbal, volejbal a běh. Mezi nimi je třeba zmínit následující, které přinesly ovoce v podobě stanovení nových standardů v odvětví sportovního vybavení.
- 1980 a uvedení špuntů založených na řešení “M-Line ” – značka Mizuno vytvořila obuv, která pomáhala hráčům provádět plynulejší a přesnější pohyby na hřišti, a to s mnohem menší únavou díky použití lehkých materiálů pro výrobu.
- Bota “RunBird ” – jeden z nejvýznamnějších, ne-li nejvýznamnější den v historii značky Mizuno. V roce 1983 vydala další botu pro běžce, tentokrát však s označením, které symbolizovalo “obíhající planety” a svým tvarem připomínalo “běžícího ptáka”. Uvedení této boty na trh tedy znamenalo počátek loga značky Mizuno, které všichni dobře znají a které značka používá dodnes.
- Kopačky “Morelia ” – řada obuvi, která se v novějších verzích vyrábí dodnes. V roce 1985 byly inzerovány jako extrémně lehké boty (vážily pouhých 245 gramů), které budou ideální volbou bez ohledu na dovednosti, postavení na hřišti nebo zkušenosti.
- Světový rekord na mistrovství světa v atletice v Tokiu v roce 1991 – historický okamžik, kdy se značka dostala do povědomí celého světa. Američan Carl Lewis, který běžel v botách Mizuno, tehdy překonal světový rekord v běhu na 100 metrů časem 9,86 sekundy. Konečně se splnily sny o velikosti značky Mizuno.
- Devítibarevné baseballové špunty – dnes standard pro vývoj obuvi pro tento sport všech značek, ale v roce 1996 byly novinkou, kterou na trh přinesla společnost Mizuno.
- “Wave Rider ” – známá vlajková loď pro všechny běžce, pojmenovaná podle zvlněné podrážky “Mizuno Wave”, která zajišťuje stabilitu i tlumení při cvičení. Značka dodnes vytváří další boty této řady.


Jako doplněk k příběhu značky Mizuno je třeba ještě zmínit symbol “RunBird” a slavné rčení specifické pro golf Mizuno, které je nejen na rtech všech golfistů, ale funguje také jako hashtag na sociálních sítích.
„RunBird” a „Nothing feels like a Mizuno”
Slavné logo “RunBird”, které se na botách objevilo v roce 1982, vytvořil Noboru Kono – samotný proces trval dva roky. Má několik symbolů.
- “Run ” – běh, znak sportu a zdraví.
- “Bird ” – pták, který je v Japonsku znamením svobodných duchů zemřelých. Ti jsou pro tamní kulturu velmi důležití a náležitě uctívaní. V tomto případě jednoduše znamená kořeny, oddanost tradicím a hodnotám.
- Společně symbolizuje “neomezený prostor a dynamiku sportu”. – rychlost, pohyb a sílu, které jsou důležité v poslání značky Mizuno a při tvorbě všech výrobků.

Motto značky “Nothing feels like a Mizuno” je zase silně spojeno s kvalitou a zpracováním golfových holí – značka v této oblasti nastavila standard, zejména u želez. Nejde tedy jen o chytrý marketingový slogan, který dnes opakují golfisté po celém světě, ale také o nadčasové prohlášení značky, které slibuje výrobky, jaké nemají obdoby.